وزير رفاه در نشستي خبرى:

آغاز نهضت تامین مسکن معلولان/ تامین اجتماعی به رفاه ملحق می شود

یزدفردا "کشوری:وزیر رفاه و تامین اجتماعی از مسکن‌دار شدن معلولان مددجوی سازمان بهزیستی با اجرای طرح نهضت تامین مسکن برای معلولان مددجو از ابتدای سال آینده خبر داد.

به گزارش یزدفردا به نقل از ایرنا، صادق محصولی روز سه‌شنبه در نخستین نشست مطبوعاتی خود پس از تصدی وزارت رفاه با اصحاب رسانه، با بیان اینکه تامین مسکن از ابتدایی‌ترین مسائل بشری است، اظهار داشت: در همین رابطه دولت نهم و دهم در راستای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد و به ویژه معلولان مددجو اقدامات خوبی را انجام داده است.

*نهضت تامین مسکن مددجویان بهزیستی

وی افزود: دولت تلاش‌های خوبی در سال‌های اخیر انجام داده، به طوری که برنامه‌های ویژه‌ای را برای تامین مسکن معلولان مددجو در نظر گرفته است و در همین راستا طرح نهضت تامین مسکن برای معلولان مددجو از ابتدای سال آتی به اجرا درخواهد آمد.

محصولی اضافه کرد: براساس این طرح، سالانه تعداد 20هزار واحد مسکونی در اختیار معلولان مددجوی تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی یادآور شد: همچنین زمین‌های مناسبی به منظور اجرای این طرح با هماهنگی دولت و وزارت مسکن و شهرسازی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: معلولان مددجوی واجد شرایط با معرفی‌نامه سازمان بهزیستی می‌توانند برای بهره‌بری از این تسهیلات اقدام کنند.

محصولی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 78 هزار سرپرست خانوار معلول فاقد مسکن در کشور وجود دارد، اظهار داشت: همچنین حدود 16 هزار و 400 سرپرست خانوار که بیش از دو فرزند معلول دارند، توسط سازمان بهزیستی شناخته شده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به بررسی‌های انجام شده تقریبا کمتر از100 هزار واحد مسکونی برای این افراد نیاز است که امیدواریم طی چهار الی پنج سال آینده این مشکل حل شود.

وزیر رفاه اذعان داشت: هزینه زمین، آماده‌سازی آن، پروانه ساخت و عوارض مربوط به آن و هزینه تاسیسات زیربنایی از سوی دولت و به صورت رایگان پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه برای ساخت هر واحد مسکونی مبلغ 20 میلیون تومان وام بانکی در نظر گرفته شده، اضافه کرد: این وام بانکی با کارمزد چهار درصد و به صورت قرض‌الحسنه در اختیار معلولان مددجوی تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد.

محصولی افزود: همچنین به منظور تضمین بازپرداخت اقساط وام بانکی هیچ سند یا ضمانت‌نامه‌ای از معلولان دریافت نمی‌شود و تنها سند واحد مسکونی ساخته شده به منظور تضمین بازپرداخت اسناد در گرو بانک خواهد بود.

وی مبلغ اقساط وام بانکی ساخت مسکن برای معلولان را ماهانه 110 هزار تومان عنوان کرد و افزود: این رقم در سال‌های آتی هیچ تغییری پیدا نخواهد کرد.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی همچنین از جو مشارکت خریداری در اجرای این طرح خبر داد وابرازامیدواری کرد: با توجه به فراخوان صورت‌گرفته همچون گذشته مشارکت پویایی را از مردم ایران را دراین زمینه شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود 12هزار واحد مسکونی توسط سازمان بهزیستی برای مددجویان تحت پوشش این سازمان ساخته شده و اکنون هشت‌هزار واحد نیز در حال احداث است.

محصولی همچنین افزود: تاکنون 28 هزار واحد مسکونی توسط کمیته امداد امام راحل و از محل کمک‌های دولتی برای مددجویان احداث شده است.

وزیر رفاه تصریح کرد: در اجرای این طرح اولویت با معلولانی است که از قبل تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده‌اند و همچنین معلولانی که تحت پوش نیستند، می‌توانند به منظور استفاده از این تسهیلات خود را به سازمان بهزیستی معرفی کنند.

محصولی یادآور شد: این پروژه در قالب مسکن مهر نیست ولی شباهت‌هایی با طرح مسکن مهر دارد و مصوبات اعطایی این طرح به معلولان بیشتر از سایر عموم است.

وی تصریح کرد: اقساط وام بانکی طرح نهضت تامین مسکن معلولان مددجو پس از ساخت مسکن و استقرار آنها دریافت می‌شود.
** سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها در مرحله نهایی تصمیم‌گیری

وزیر رفاه و تامین اجتماعی در ادامه با اشاره به سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار داشت: اکنون این سازمان در مرحله نهایی تصمیم‌گیری هیات دولت قرار دارد.

وی با بیان اینکه مجلس درخصوص سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها مهلت سه ماهه به دولت داده، افزود: برنامه‌ها و ساختارهای این سازمان آماده شده و اکنون در مرحله نهایی تصمیم‌گیری قرار دارد.

محصولی همچنین در خصوص نحوه بازپرداخت یارانه‌ها به مردم گفت: در ابتدا قرار بود حساب جداگانه‌ای برای این طرح افتتاح شود اما بر اساس طرح وزارت رفاه و تایید رییس‌جمهوری، مقرر شد یارانه‌ها به صورت نقدی در حساب بانکی سرپرست خانوار واریز شود.

**تامین اجتماعی بزودی به وزارت رفاه برمی‌گردد

صادق محصولی در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه در مورد مشکلات تامین اجتماعی و وزارت رفاه با تاکید بر اینکه طبق قانون و نظر صریح رییس‌جمهور، سازمان تامین اجتماعی باید زیر نظر وزارت رفاه برود، گفت: در شرایطی که سازمان تامین اجتماعی با مشکلات متعددی از جمله بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها مواجه است، هرچه سریع‌تر این سازمان باید تحت نظر وزارت رفاه و تامین اجتماعی قرار گیرد.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی در خصوص تغییرات در اساسنامه سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: در این زمینه دو راه‌حل وجود دارد؛ یکی اینکه رییس‌جمهور به عنوان رییس شورای تامین اجتماعی اختیارات خود را به وزیر رفاه تفویض کند و یا اینکه اساسنامه این سازمان تغییر یابد.

**بودجه وزارت رفاه 18 درصد افزایش یافت

وزیر رفاه و تامین اجتماعی از افزایش 18 درصدی بودجه این وزارتخانه در سال آینده خبر داد و گفت: با توجه به اصلاحیه صورت گرفته در مجلس، رقم این افزایش خیلی بیشتر است.

وی همچنین در خصوص خط فقر تاکید کرد: اگر اعلام خط فقر، محرومیتی از جامعه را بکاهد، با اعلام آن موافق هستم اما مطمئنا با اعلام خط فقر هیچ مشکلی از محرومین جامعه رفع نمی‌شود بلکه باید اقداماتی انجام داد تا فقر از بین برود.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا